35 “Loser”

(Beck /Karl Stephenson)
Beck
Mellow Gold
1994


Manel, va per tu…

Aquesta setmana em vaig assabentar que el nou treball de Beck (Los Àngeles, Califòrnia. 1970) no serà ni en format de vinil, ni en CD, ni tant sols com un arxiu penjat a la xarxa. El seu nou àlbum sortirà publicat com a partitura! En aquests temps convulsos pel que fa al mercat musical i el dilema que han suposat les noves tecnologies i les descàrregues per Internet, no deixa de ser curiosa aquesta proposta. El concepte vindria a recobrar la figura del compositor en l’època anterior a l’aparició del fonògraf (a finals del XIX), que va permetre les reproduccions musicals. En aquells temps el compositor “entregava” al món les seves composicions i deixava que fossin els músics qui interpretessin, en el sentit més ampli del terme, la seva música. Amb iniciatives com aquesta, que no deixa de ser curiosa, sembla que el futur del músics com a professió està assegurat. L’important seran les actuacions en directe. Lo que sembla trontollar però, són les discogràfiques i tot un mercat que fins fa ben poc s’havia enriquit, de manera desproporcionada, gràcies al treballs dels músics.
 
Beck és un músic de rock alternatiu força inclassificable. Sembla ben bé una esponja que s’amera de totes les músiques i tendències que se li posen a l’abast. Tret del la seva producció discogràfica, força prolífica, cal destacar els treballs que es poden escoltar a la seva web oficial http://www.beck.com/ en la que s’envolta de bons músics per enregistrar versions de peces d’altres autors, donant-los-hi un toc i una interpretació molt personal i innovadora. Molt recomanable

http://www.beck.com/recordclub/

“Loser” va aparèixer com a single al 1993, un any abans de ser inclosa dins l’àlbum “Mellow Gold”, publicat l’any següent, va suposar la presentació de Beck en l’àmbit internacional. La lletra sembla que fa referència al joves perdedors. Ja em perdonaran els entesos el meu agosarament en la traducció, totalment “lliure” i inexperta. Beck, interessat també en altres disciplines artístiques, col·labora amb el seu amic Steve Hanft en la confecció del videoclip experimental que servirà per promocionar la cançó.
La versió en directe que aquí podeu escoltar és brutal.
No hi ha dubte que estem davant d’un artista del seu temps, compromès i atent a les noves tendències. Estic segur que lo millor de Beck encara està per arribar.

“Perdedor”
En l’época dels micos jo era un mono
Butà a les meves venes i estic de caça per tallar al yonqui
Amb els ulls de plàstic, pintar amb spray els vegetals
El menjar de gos espera amb les mesures del model
Mata els fars i el posa en punt mort
El cotxe normalet corre amb un perdedor en auto-conducció
Nena està a Reno amb la vitamina D
Tinc un parell de sofàs, m’adormo en el seient de l’amor
Algú va entrar dient que estic boig per queixar-me
D’un casament a la força i una taca a la camisa
No et creguis tot lo que respires
Et posen una multa d’aparcament i un cuc a la màniga
Així que afeitat la cara con alguna maça en la forcor
Estalvia’t tots els racionaments de menjar i cremant el parc de caravanes

(Sí, talla-ho)

Sóc un perdedor
Sóc un perdedor nena, així que per què no em mates?

(Buckshy de doble-barril)

Sóc un perdedor
Sóc un perdedor nena, així que per què no em mates?

Les forçes del mal en un esbós de malson
Prohiveix tota la música con una càmara de gas falça
Perquè un té una mostela i l’altre una bandera
Un està en el pal, fica a l’altre en una bossa
Con les reposicions i la cirugía plàstica sobre el nas
La merda diaria del porc cantant de country
Es va penjar amb la corda d’una guitarra
Un troç de coll d’indiot i està penjat de l’ala d’un colom
No pots escriure si no pots relatar
Canvia els diners per carn, pel cos, per l’odi
I el meu temps es un troç de cera caient sobre una termita
Que s’ofega amb les astelles

Sóc un perdedor
Sóc un perdedor nena, així que per què no em mates?

(posat boig amb el formatge)

Sóc un perdedor
Sóc un perdedor nena, així que per què no em mates?
(atac de piercing des d’un cotxe en moviment)
(ho porto cap avall)
sóóóócc….
(tornada al revés)
(Sóc conductor, sóc guanyador, les coses canviaran ho puc sentir)

Sóc un perdedor
Sóc un perdedor nena, així que per què no em mates?
(No et crec)
Sóc un perdedor
Sóc un perdedor nena, així que per què no em mates?
Sóc un perdedor
Sóc un perdedor nena, així que per què no em mates?
[es repeteix]
(parles alemany, nena?)
Sóc un perdedor
Sóc un perdedor nena, així que per què no em mates?
(Saps lo que dic?)


Anuncis

2 comentaris

  1. Gràcies Jordi.
    També per ser el culpable de que conegui i m'agradi la música d'aquest “paio” que realment és inclassificable.
    Realment és molt “original”.
    Recomanable també la seva pàgina web.
    Fins aviat.

  2. Hola Manel:
    sabia que aquesta entrada t’agradaria. La nostra estima pel Beck és compartida. Alhora d’escollir una versió en directe de “Loser” he descobert aquest concert a l’Union Chapel de Londres que m’ha agradat molt. Per cert que es pot veure el concert sencer en aquest enllaç

    Està molt bé veure i escoltar com el Beck defensa tot sol els temes amb gran aplom, ja sigui tocant la guitarra, el piano o algun que altre artefacte electrònic (ja es veu que li agrada flirtejar amb els electrons. Està clar que deu saber canviar una bombeta…)
    Aquest concert val molt la pena. T’agradarà…

    Gràcies pel comentari i fins aviat!

    Una abraçada

    Jordi

Deixa un comentari

